måndag 31 mars 2008

Detta med RLS


Eller Restless legs

Eller myror i benen

Eller rent av växtvärk


Ja, namnen är många och likaså vi som lider av det.

För min del går det i perioder. Ibland plågas jag varje kväll och ibland glömmer jag bort att jag har det. Det börjar oftast framför TV.n. Det pirrar till lite i ena benet, oftast det högra. Sen är det som att musklerna får spasmer utan att det syns utanpå. Det liksom hoppar och pirrar i benet som om man hade små små senadrag. Men till skillnad från senadrag så försvinner det inte när man sträcker på benet, ingenting kan få det att försvinna. Det känns förvisso inte när man är uppe och går men man vill ju sitta ner på kvällen. Hellst så vill jag spänna fast benet i en sträckbänk och ligga så.

Det jobbiga är inte att det gör ont, för för mig är det inte alls smärtsamt men bara olidligt jobbigt. Som att det kliar men man får inte klia, till skillnad att detta inte försvinner om jag slutar tänka på det.


När jag var gravid var besvären dock fruktansvärda, framför allt på natten och det blev många vankande och sömnlösa timmar.


Om någon annan av er är eller känner någpn drabbad så har jag några tips:

-Stödstrumpor - det finns stay-ups modeller och de kan ibland fungera.

-Dusch -om det är värmen eller vattnet vet jag inte.

-Alvedon - detta är helt klart det som fungerar bäst för mig. De gör mig dessutom lite trött vilket gör det ändå lättare att somna.


För den som vill läsa mer

Inga kommentarer: