torsdag 21 februari 2008

Skurk-kassan



VARNING!
VARNING!
A-kassan lurar och bedrar!
Bli aldrig arbetslös!!!

Här har man gått i flera år och kämpat och smörat och jobbat riktigt jävla hårt för att få en bra lön. En lön som man kan känna sig trygg med och en lön som gör att föräldrapenningen blir rätt stor så att man kan vara vara hemma med sina barn utan dåligt samvete för familjeekonomin.
För er som inte visste det så är det där med ekonomi extremt viktigt för mig. Inte att den måste vara extremt bra men trygg, det måste den vara. Jag måste ha trygghet.
I flera år har jag därför tackat nej till massor av jobberbjudanden - jag har valt den stabila inkomsten för att jag skulle kunna känna mig trygg den dagen som barnen kom.

Så kom då barnet- lyckan var total och jag kände mig trygg. Jag kunde tom unna mig att snåla på föräldradagarna för pengarna räckte i alla fall.
Mitt i tryggheten så tog jag dock ett stort steg, jag bytte jobb. Men trygghgetssökande som jag är så var jag NOGA med att se till att även min nya anställning var trygg. Om inte för all framtid så såg jag till att lönen var bra och att jag hade en heltidsanställning.

Men mitt misstag var att jag valde att leva ett jämnställt liv med min man och mitt barn. Jag var duktigt och gick tidigt tillbaka till jobbet samtidigt som jag ammade. Jag kunde ju inte jobba heltid men halvtid slet jag mig hemifrån från min snuttande lilla bäbis.
Men se det skulle jag inte ha gjort.

Jä-la skurk a-kassan tycker i och med det att jag VALT att bara jobba halvtid. Jag har valt att gå ner i inkomst. Att jag fått pengar av FK bryr de sig inte om.

Nu är jag arbetslös, stundom på heltid och stundom på deltid.
Nu när jag stämplar så får jag bara ersättning motsvarande min halvtidslön, eller 75% av den åsså 33% skatt på det. Jag hade dessutom ett tungt jobb i slutet av graviditet och fick havandeskapspenning på halvtid från fk. Även detta räknar skurk-kassan bort.

Så till er alla!
Var inte hemma med era barn.
Var inte hemma och var sjuka.
A-kassan räknar detta som att man frivilligt gått ner i lön och ersätter en utifrån det.

3 kommentarer:

Jenny sa...

Jennie, så hemskt! Ja, det är fällan de gillrar för oss. De vill att vi ska sätta barn till världen men vi får inte möjligheten att ta hand om dem. Och ingen säger det rätt ut, men det är fällor de sätter ut när vi försöker pussla ihop våra liv med barn och jobb, för att visa att så kan man inte göra. Pussla så att vi ska orka alltså. Jag lider verkligen md dig. Så jäkla nedrigt. Fy fan.
Vad gör du nu ? Kram.

CECILIA sa...

I Australien får man 10 betalda sjukdagar per år, det är inklusive när barnen är sjuka. Det finns inget barnbidrag, ingen föräldrapenning och för att ha råd att ha barn på dagis måste man tjäna över 450 000 kr per år annars är det mer lönsamt att stanna hemma med barnen. Om man är medborgare får man en engångssumma på motsvarande 15 000 kronor av staten när barnet föds. That's it.
Finns inte heller a-kassa, bara ett stöd från staten till långtidsarbetslösa på 3500 kr i månaden.

Vi skulle inte ha råd att ha barn just nu, det är helt sjukt men sant. Finns inte en sportslig.

Jag lider verkligen med dig, fattar att det är jävligt surt. Upp till kamp Jennie! Men när du är som argast kan du också tänka på att Sverige faktiskt fortfarande är världens tryggaste och mest jämställda land. Och att kunna vara hemma med sina barn och få betalt av staten i ett år är en lyx endast förunnat svenska småbarnsföräldrar...

Miss you darling, skulle så görna vilja träffa Eskil (frysväskan). Han är ju hur söt som helst!!! Bajsbajsbajs;-)

Unknown sa...

Jag jobbar bara halvtid (för att jag inte får mer timmar och facket har inte hjälpt mig ett skit med det) och jag får inte stämpla upp resten. Krångliga regler, och dyrt medlemskap är vad det är. Vad ska man göra? Gå ur? Vad har man då för trygghet?