tisdag 23 september 2008

Hur mycket får vänskap kosta?

Vi har en bil, inte en ny men en jättefin som jag älskar. Jag vill inte ha någon annan bil och vi har heller inte råd.
Batteriet på vår bil har varit lite dålitgt med följd att det laddar ur. Vi borde ha bytt det för länge sen men vi har vant oss lite vid att måsta ladda det lite då och då.
Så en dag var min man på jobbet, han suckade lite för en kär kollega om att batteriet dött. Kollegan ville vara snäll och när han passerade vår bil i garaget så satte han på laddaren. Tyvärr. Bilen stod i ett garage med brandbilar och laddaren var inställd på att ladda ett stort lastbildbatteri. Vår bil stektes. Inte på en gång men varje vecka sedan dess så blir det något nytt elfel på bilen.
Nu har bilen varit på verkstaden för undersökning. Diagnosen var inte nådig. 40 fel!
Summa: 26 000 kr!!!!
Jag vet inte vad vi ska ta oss till. Det är en arbetskompis till A som vi umgås med och det är supersvårt att säga till honom att han nu är skyldig oss 26000 spänn. Men samtidigt kan vi inte betala det själva, det är aldeles för mycket pengar. Nån tusenlapp hade jag kunnat lägga på den vänskapen och för att få allt ur världen men inte så här mycket.
Nu står vårt enda hopp till att försäkringsbolaget ska ha barmhärtighet och få det till att bilen har brunnit, då, kanske , kan vi få ut en del pengar från dem. Annars är det bara att sälja vår älskade lilla bil.

Inga kommentarer: