fredag 2 maj 2008

Vi hör inte hemma där

Nu är jag så upprörd att jag inte vet var jag ska ta vägen.
Jag har gråtit för att jag ska lämna jobbet på SVT, (för visso så bestämde jag mig långt innan detta blev känt), men nu så är jag sååå glad att inte måsta förknippas med kanalen som ska sända detta.
Jag mår verkligen illa. Varför ska gemene man hemma sitta framför sin dumma tv och låtsas sörja denna flicka som ingen ens kände? Hur kan folk tro att de delar familjens sorg?
Det enda vi vet om Engla är att hon brutalt togs från detta liv, det enda vi vet är det vi läst om i tidningar och sett i hemska nyhetsinslag. Känner vi då denna lilla flicka så pass att vi kan understå oss att säga att vi vill gå på hennes begravning?
Visst, vi känner något. Vi mår illa inför detta fruktansvärda som hänt och lilla Engla har blivit ett ansikte på det. Vi får en klump i halsen och kanske rinner en tår då vi läser mammans brev. Vi berörs. Punkt. Men vi känner inte familjens sorg. Vi har ingenting på denna begravning att göra!
SVT går emot allt vad jag kallar pressetik. Man ska ta hänsyn till människor i chock och fatta besluten som de inte är kapabla att fatta själva. Man ska förstå att detta är en sådan situation och att mamman utanför sin chock inte skulle ha velat detta.

2 kommentarer:

SfiumeakursD sa...

Precis, mamman vet ju inte vad hon tackar ja till i detta skede...Håller med dig!

Susanne Linde sa...

Hej
Jag har reagerat precis likadant!
Läs för övrigt min blogg - www.filindeblogg.nu

Har inte mamman någon med psykologisk kunskap till sitt stöd? Prästen?

Jag har skrivit till SVT:s ledning och uttryckt min bestörtning över deras brist på etik men också anmält programmet till Granskningsnämnden som otillbörligt.

Vad skulle lilla Engla själv har tyckt om att vara huvudperson på sin egen begravning direktsänt i TV...
Mamman är inte i stånd att fatta rätt beslut - är min åsikt.